top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשרה רוטנברג יובל שטרנברג

שיטת שיבורי

שיבורי היא טכניקת לצביעת בדים שמקורה ביפן. משמעות השם ביפנית היא: "לסחוט, למעוך, ללחוץ", אותן פעולות שמבוצעות על הבד בתהליך השיבורי. בניגוד לטכניקות אחרות של צביעת בדים, בשיבורי לא מתייחסים אל הבד כאל משטח דו מימדי אלא יוצרים ממנו צורה תלת מימדית על ידי קיפול ודחיסה של הבד באופנים שונים לפני טבילתו בצבע. העיקרון המשותף לטכניקות השיבורי השונות הוא שבכולן ישנו גורם שמונע מהצבע לעבור אל הבד בחלקים מסוימים, וכך נוצרת הדוגמא. השיבורי ידוע בעיקר בצבע הכחול, אבל יכול להיות גם במגוון צבעים אחרים.






 

טכניקת Arashi shibori

טכניקה זו על בסיס ההתנגדות. כאשר הבד מוחזק בין שתי חתיכות עץ. ישנם אומני טקסטיל המשתמשים בפרספקס במקום עץ. הצורות מונעות מהצבע לחדור אל הבד המכוסה ובכך נוצרת הדוגמא.


 

טכניקת miura shibori

שיטה זו ידועה גם כמו כריכת לולאה. על ידי שימוש במחט ומריטה של חלקים מהבד. החוט מסתובב סביב כל קטע פעמיים. המתיחה חשובה לשיטה זו. החלקים הצבועים נוצרים על ידי המים. שיטה זו קלה מאוד ונעשה בה שימוש רב.


 

טכניקת Kanoko shibori

שיטה זו כרוכה בחיבורים מסוימים של הבד בכדי להשיג את ההדפס הרצוי.

התוצאה תהיה תבנית של מעגלים אקראיים. אם המטלית מקופלת תחילה ואז קשורה, העיגולים המתקבלים יהיו בתבנית בהתאם לקפל שנעשה



 

Nui Shibori טכניקת

טכניקה זו כוללת תפירה פשוטה על גבי הבד ובסוף מלאכת התפירה יש למשוך את החוט חזק בשביל ליצור דוגמא. לעתים ישנו שימוש במסגרת עץ בשביל להחזיקו חזק מספיק. טכניקה זו מאפשרת שליטה רבה יותר על התבנית ומגוון גדול יותר של דפוסים, אך היא ארוכה יותר.


15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page